Πέμπτη 22 Μαΐου 2008

Εκκρεμή αιτήματα νοσοκομειακών Φαρμακοποιών

(Π.Ε.Φ.Ν.Ι.)

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ

Μιχαλακοπούλου 99, 115 27 Αθήνα Τηλ/Φαξ: 210-7753104

www.pefni.gr E-MAIL: pefni@ath.forthnet.gr


Αθήνα 16/5/2008

Αρ. πρωτ.: 120


Προς

Τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

κ. Δ. Αβραμόπουλο


ΘΕΜΑ: Εκκρεμή αιτήματα νοσοκομειακών Φαρμακοποιών

Κύριε Υπουργέ,


Επανερχόμεθα για μία σειρά θεμάτων τα οποία έχουμε θέσει επανειλημμένα υπόψη του Υπουργείου τα τελευταία δύο χρόνια και για τα οποία δεν έχει επιδειχθεί, επί της ουσίας κανένα ενδιαφέρον για την επίλυση τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα εκατό (100) περίπου έγγραφα τα οποία έχουμε καταθέσει προς το Υπουργείο Υγείας δεν έχουμε λάβει απάντηση σε κανένα Επίσης παρά τα αναρίθμητα αιτήματα μας για μία συνάντηση μαζί σας, προκειμένου να σας εκθέσουμε μία σειρά θεμάτων έχει καταστεί αδύνατη η οποιαδήποτε επικοινωνία μαζί σας.

Επειδή πιστεύουμε ότι η κατάσταση των νοσοκομειακών φαρμακείων βρίσκεται σε οριακά κρίσιμο σημείο, θέτουμε εκ νέου υπόψη σας τα ακόλουθα θέματα με την ελπίδα ότι αυτή τη φορά θα τύχουν καλύτερης αντιμετώπισης.


  1. Η έκδοση Π.Δ. «Ρύθμιση Θεμάτων του Κλάδου Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών». Το εν λόγω Π.Δ. για δύο και πλέον έτη περιφέρεται από υπηρεσία σε υπηρεσία και από Υπουργείο σε Υπουργείο χωρίς να υπάρχει σαφής πρόβλεψη για την ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσής του. Αυτή την χρονική φάση βρίσκεται στις υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας για «περαιτέρω» διορθώσεις. Επισημαίνουμε ότι μετά την τροποποίηση των οργανισμών των νοσοκομείων η οποία αφορά τις θέσεις του κλάδου νοσοκομειακών φαρμακοποιών είναι πλέον αδύνατη κάλυψη της οποιαδήποτε κενής θέσης με προκήρυξη για πρόσληψη, λόγω ακριβώς της ανυπαρξίας του Π.Δ. το οποίο καθορίζει τη σχετική διαδικασία.


  1. Το επίδομα βιβλιοθήκης. Παρά την προ διετίας δεσμευσή σας για την χορήγηση του επιδόματος βιβλιοθήκης στους νοσοκομειακούς φαρμακοποιούς και την έναρξη διαλόγου για την ένταξη μας σε ειδικό μισθολόγιο, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε.

  2. Η Ορθολογικοποίηση της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης. Η νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη (1,3 δις € το 2007)συνεχίζει να αυξάνεται ανεξέλεγκτα την χωρίς να λαμβάνεται το παραμικρό μέτρο. Την ίδια στιγμή κάθε προσπάθεια για συζήτηση για την αναβάθμιση των υπηρεσιών της νοσοκομειακής φαρμακευτικής αντιμετωπίζεται με πλήρη αδιαφορία από το Υπουργείο Υγείας.


  1. Νοσοκομειακή συσκευασία - επιτροπή ΕΟΦ. Η επιτροπή την οποία συγκρότησε ο ΕΟΦ το Νοεμβρίου του 2006 , για να μελετήσει το θέμα της εφαρμογής της νοσοκομειακής συσκευασίας φαρμάκων, κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις των οποίων η τύχη αγνοείται…Είναι προφανές ότι πέραν των νοσοκομειακών φαρμακοποιών ουδείς ενδιαφέρεται να αλλάξει κάτι στο συγκεκριμένο θέμα.


  1. Εφημερίες Νοσοκομειακών Φαρμακοποιών. Εδώ και δύο χρόνια έχουμε καταθέσει επανειλημμένα προτάσεις για την διευθέτηση του προβλήματος των εφημεριών. Μέχρι σήμερα έχουμε εισπράξει αδιαφορία , έπαρση ως και αλαζονεία.


  1. Διευκρινίσεις για θέματα νόμου 3457/2006(φαρμακευτική πολιτική). Τέσσερις φορές έχουμε ζητήσει εγγράφως διευκρινίσεις για πολύ σοβαρά θέματα που αφορούν τις χρεώσεις φαρμάκων στα ασφαλιστικά ταμεία και της ασύστολης συνταγογράφησης εκτός εγκεκριμένων ενδείξεων του ΕΟΦ, ώστε να πάψει η οικονομική ζημιά την οποία υφίστανται τα νοσοκομεία. Ουδείς ασχολείται με το θέμα σαν να πρόκειται για πρόβλημα άλλης χώρας. (η δαπάνη για φάρμακα στους εξωτερικούς ασθενείς είναι 300 εκ. € ετησίως).


  1. Κάλυψη κενών θέσεων. Το 40% (100 θέσεις φαρμακοποιών και 200 θέσεις βοηθών) των οργανικών θέσεων των φαρμακοποιών και των βοηθών φαρμακείου παραμένουν κενές. Υπάρχουν νοσοκομειακά φαρμακεία χωρίς φαρμακοποιό ή με ελάχιστο προσωπικό, την στιγμή που οι ασθενείς με βιβλιάρια απορίας κατακλύζουν τα φαρμακεία, οι λίστες των νοσοκομειακών φαρμάκων διογκώνονται, η συνταγογράφηση νοσοκομειακών φαρμάκων από τα ιδιωτικά νοσοκομεία έγινε σύστημα και οι διαχειριστικές και γραφειοκρατικές απαιτήσεις αυξάνονται καθημερινά. Το 2007 αποχώρησαν 17 φαρμακοποιοί και προκηρύχθηκαν μόλις 3 θέσεις.

  1. Συνταγογράφηση εκτός εγκεκριμένων ενδείξεων ΕΟΦ - DDD Υπάρχει συστηματική συνταγογράφηση εκτός εγκεκριμένων ενδείξεων ΕΟΦ για τα νοσοκομειακά φάρμακα, με αποτέλεσμα τα ασφαλιστικά ταμεία να μην καταβάλουν την δαπάνη προς τα νοσοκομεία για φάρμακα τα οποία χορηγήθηκαν σε ασφαλισμένους και συνταγογραφήθηκαν από γιατρούς των ασφαλιστικών ταμείων. Παρά τα συνεχή έγγραφα μας και προς το Υπουργείο και προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία και προς τον ΕΟΦ και προς το ΣΕΥΥΠ (σώμα επιθεωρητών), δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο για να σταματήσει η παράνομη αυτή πρακτική. Επίσης ο ειδικός κατάλογος για φάρμακα υψηλού κόστους των οποίων η μέση ημερήσια δόση έχει κόστος μεγαλύτερο του 70% του ημερήσιου νοσηλίου και για τα οποία τα νοσοκομεία θα πρέπει να αποζημιώνονται εκτός του νοσηλίου, δεν έχει ανανεωθεί (αρμοδιότητα ΕΟΦ) για αρκετά χρόνια. Το αποτέλεσμα είναι τα νοσοκομεία να έχουν ακόμα μεγαλύτερες οικονομικές απώλειες.


  1. Επιστημονικά συμβούλια. Παρά το γεγονός ότι στα επιστημονικά συμβούλια των νοσοκομείων κατατίθενται ετησίως δεκάδες έως εκατοντάδες προς έγκριση κλινικές μελέτες φαρμάκων, σε πάρα πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει νοσοκομειακός φαρμακοποιό, παρόλο που η συμμετοχή του νοσοκομειακού φαρμακείου στην διεξαγωγή της κλινικής μελέτης είναι επιβεβλημένη από το νόμο. Ο νομοθέτης φρόντισε να εκπροσωπούνται διάφορες επιστημονικές κατηγορίες και «ξέχασε» τους κατεξοχήν ειδικούς… Ας ελπίσουμε ότι στην επόμενη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου το θέμα αυτό θα διευθετιθεί.


  1. Ενιαίο μηχανογραφικό σύστημα – barecode. Η εφαρμογή ενός ενιαίου μηχανογραφικού συστήματος για όλα τα νοσοκομεία ή νοσοκομειακά φαρμακεία (Pharma Taxis) αποτελούσε και αποτελεί πάγιο αίτημα των νοσοκομειακών φαρμακοποιών. Αντί γι’αυτό όμως αυτή την στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη ένα τεράστιο έργο για την μηχανογράφηση των νοσοκομείων όπου κάθε Υγειονομική Περιφέρεια θα έχει και ένα διαφορετικό μηχανογραφικό σύστημα. Πιστεύουμε ότι αυτή η επιλογή μπορεί να είναι καλή για την κατασκευή ενός εθνικού δρόμου, αλλά είναι λάθος επιλογή για την μηχανογράφηση των νοσοκομείων τα οποία από το 2009 θα έχουν δέκα διαφορετικά και ασύνδετα μεταξύ τους μηχανογραφικά συστήματα. Επιπλέον είναι άξιο απορίας πως όταν και η πιο μικρή επιχείρηση (περίπτερο) αξιοποιεί για την παρακολούθηση των εμπορευμάτων τον γραμμωτό κώδικα (barecode), στα νέα μηχανογραφικά συστήματα δεν υπάρχει πρόβλεψη για την χρήση του. Σημειωτέο ότι εδώ και αρκετό καιρό όλες οι συσκευασίες φαρμάκων έχουν bare code. Είναι προφανές ότι θα ανακαλύψουμε τις «νέες» εξελίξεις αρκετά χρόνια αργότερα.

  1. Εξωτερικοί Ασθενείς. Τα νοσοκομειακά φαρμακεία αδυνατούν πλέον να ανταποκριθούν στον όλο και μεγαλύτερο αριθμό ασθενών με βιβλιάρια απορίας. Τα ιδιωτικά και τα στρατιωτικά νοσοκομεία συνταγογραφούν ανεξέλεγκτα και παραπέμπουν τους ασθενείς στα φαρμακεία των κρατικών νοσοκομείων. Τα ιδιωτικά φαρμακεία δεν εφαρμόζουν το νόμο και δεν χορηγούν τα φάρμακα υψηλού κόστους στους ασθενείς των ασφαλιστικών ταμείων. Οι δαπάνη φαρμάκων περικόπτεται συχνά από τα ασφαλιστικά ταμεία λόγω συνταγογράφησης εκτός εγκεκριμένων ενδείξεων ΕΟΦ. Η προσέλευση των εξωτερικών ασθενών είναι καθημερινή καθ’όλη τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια κατάσταση χάους στο νοσοκομειακό φαρμακείο με συνέπεια να είναι αδύνατη και η σωστή εκτέλεση των συνταγών(έλεγχος) αλλά και η εξυπηρέτηση των νοσηλευόμενων ασθενών του νοσοκομείου να είναι πλημμελής. Υπενθυμίζουμε ότι η δαπάνη για φάρμακα των εξωτερικών ασθενών είναι περίπου 300 εκ € ετησίως, το όφελος των ασφαλιστικών ταμείων 70 εκ €, τα νοσοκομεία ζημιώνονται από τις περικοπές των ταμείων και από τον τρόπο χρέωσης ο οποίος σε πολλές περιπτώσεις είναι χαμηλότερος του κόστους. Θα πρέπει εδώ να επισημάνουμε ότι η πολιτεία για να αναγνωρίσει τον ιδιαίτερο ρόλο των νοσοκομειακών φαρμακοποιών περιέκοψε και το ετήσιο επίδομα άσκησης φαρμακευτικής πολιτικής των 880 € (μικτά)!!!


Με τιμή

Για το Δ. Σ. ΠΕΦΝΙ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ..................................................... Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


Dr ΝΙΚΟΣ ΛΑΚΚΑΣ ...................................... ΕΙΡΗΝΗ ΤΣΙΚΑΛΑΚΗ MSc




Κοινοποίηση:

1.ΥΥΚΑ

Υφυπουργό Υγείας κ. Γ. Παπαγεωργίου

Υφυπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Γ. Κωνσταντόπουλο

Γ. Γραμματέα κ. Α. Καλογερόπουλο

Δ/νση Ανάπτυξης Μονάδων Υγείας

Δ/νση φαρμάκων & Φαρμακείων

3.Ε.Ο.Φ.

Πρόεδρο Δ.Σ. κ. Β. Κοντοζαμάνη

4.Γρ. Πολιτικών Κομμάτων



















Μηχανογράφηση των Νοσοκομείων

(Π.Ε.Φ.Ν.Ι.)

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ

Μιχαλακοπούλου 99, 115 27 Αθήνα Τηλ/Φαξ: 210-7753104

www.pefni.gr E-MAIL: pefni@ath.forthnet.gr


Αθήνα 20/5/2008

Αρ. πρωτ.: 121


Προς Τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

κ. Δ. Αβραμόπουλο

ΘΕΜΑ: Μηχανογράφηση των Νοσοκομείων

Κύριε Υπουργέ,


Η εφαρμογή ενός ενιαίου μηχανογραφικού συστήματος για όλα τα νοσοκομεία ή νοσοκομειακά φαρμακεία (Pharma Taxis) αποτελούσε και αποτελεί πάγιο αίτημα των νοσοκομειακών φαρμακοποιών. Το θέμα αυτό σας το θέσαμε και κατά την μοναδική μέχρι σήμερα συνάντηση μας (7/2006), αλλά το επαναλαμβάνουμε και σε κάθε έγγραφό μας το οποίο απευθύνουμε προς το Υπουργείο. Είναι προφανή τα πλεονεκτήματα ενός ενιαίου μηχανογραφικού συστήματος το οποίο παρέχει τις δυνατότητες, ελέγχου, σχεδιασμού και διαχείρισης του συστήματος υγείας. Και μιλάμε για ένα σύστημα υγείας για όλη τη χώρα το οποίο θα χρησιμοποιεί και ένα μηχανογραφικό σύστημα.

Αντί γι’αυτό όμως αυτή την στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη ένα τεράστιο έργο για την μηχανογράφηση των νοσοκομείων όπου κάθε Υγειονομική Περιφέρεια θα έχει και ένα διαφορετικό μηχανογραφικό σύστημα. Δηλαδή από τις αρχές του 2009 το Εθνικό Σύστημα Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΣΥΚΑ) θα χρησιμοποιεί επτά (7) διαφορετικά μηχανογραφικά συστήματα όσα δηλαδή είναι και ο αριθμός των Υγειονομικών Περιφερειών. Δηλαδή ένας ασθενής ο οποίος θα μετακινηθεί από τα όρια μιας Υγειονομικής Περιφέρειας θα είναι κάτι άγνωστο για την υπόλοιπη Ελλάδα. Ο Υπουργός Υγείας για να μάθει τι απόθεμα έχει από ένα φάρμακο στα νοσοκομεία της χώρας (σε μία κρίσιμη στιγμή) ή σε τι ποσό ανέρχονται οι υποχρεώσεις και οι απαιτήσεις των νοσοκομείων, θα το μάθει με τη ξεπερασμένη μέθοδο των επτά φαξ που θα του στείλουν οι περιφέρειες (αν του τα στείλουν). Εάν ζητήσει πληροφορίες για ένα υγειονομικό υλικό δεν θα είναι δυνατό να του παρασχεθούν διότι το είδος αυτό θα έχει τουλάχιστον επτά διαφορετικούς κωδικούς. Πως φιλοδοξεί το Υπουργείο Υγείας να εφαρμόσει το νέο νόμο για τις προμήθειες των νοσοκομείων, όταν τα επιτελικά του κέντρα δεν θα έχουν τη δυνατότητα επεξεργασίας των πληροφοριών ώστε να διαμορφώσουν την συνολική εικόνα της κατάστασης; Πως θα εφαρμόσει την εξαγγελία για την ηλεκτρονική κάρτα υγείας όταν αυτή δεν θα αναγνωρίζεται από τα διαφορετικά μηχανογραφικά συστήματα; Αυτά τα λίγα παραδείγματα δεν είναι σενάριο ταινίας επιστημονικής φαντασίας, αλλά η πραγματικότητα που θα αντιμετωπίσουμε στο άμεσο μέλλον. Πιστεύουμε ότι αυτή η επιλογή (κατάτμηση λέγεται) μπορεί να είναι καλή για την κατασκευή ενός εθνικού δρόμου, αλλά είναι λάθος επιλογή για την μηχανογράφηση των νοσοκομείων της χώρας τα οποία από το 2009 θα έχουν επτά διαφορετικά και ασύνδετα μεταξύ τους μηχανογραφικά συστήματα. Επιπλέον είναι άξιο απορίας πως όταν και η πιο μικρή επιχείρηση (περίπτερο) αξιοποιεί για την παρακολούθηση της κίνησης των εμπορευμάτων τον γραμμωτό κώδικα (barecode), δεν υπάρχει πρόβλεψη για την χρήση του στα νέα υπό εγκατάσταση μηχανογραφικά συστήματα. Είναι δυνατόν να σχεδιάζονται συστήματα πληροφορικής τα οποία είναι ξεπερασμένα ήδη; Σημειωτέο ότι εδώ και τρία χρόνια όλες οι συσκευασίες φαρμάκων και σχεδόν όλες των διαφόρων άλλων υλικών που χρησιμοποιούν τα νοσοκομεία, διαθέτουν barecode. Είναι προφανές ότι θα ανακαλύψουμε τον «τροχό» αρκετά χρόνια αργότερα με μερικά εκατομμύρια ευρώ ακόμα.

Θεωρούμε ότι έστω και τώρα υπάρχει χρόνος ώστε να διορθωθεί η κατάσταση. Η εγκατάσταση εθνικού μηχανογραφικού συστήματος είναι ένα σημαντικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος υγείας και η ενσωμάτωση κάθε νέας και δοκιμασμένης τεχνολογικής εξέλιξης (barecode) θα πρέπει να αποτελεί αυτονόητη επιλογή. Διαφορετικά το όλο εγχείρημα όπως εξελίσσεται σήμερα θα αφήσει στο απυρόβλητο για μια ακόμη φορά τα «μεγαλο – μικροσυμφέροντα» που διοικούν το σύστημα υγείας.

Με τιμή

Για το Δ. Σ. ΠΕΦΝΙ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ..................... Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


Dr ΝΙΚΟΣ ΛΑΚΚΑΣ ....................... ΕΙΡΗΝΗ ΤΣΙΚΑΛΑΚΗ MSc


Κοινοποίηση:

1.ΥΥΚΑ

Υφυπουργό Υγείας κ. Γ. Παπαγεωργίου

Υφυπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Γ. Κωνσταντόπουλο

Γ. Γραμματέα κ. Α. Καλογερόπουλο

Δ/νση Ανάπτυξης Μονάδων Υγείας

Δ/νση φαρμάκων & Φαρμακείων

Δ/νση Οργάνωσης Ποιότητας Υπηρεσιών

& Πληροφορικής

3.Ε.Ο.Φ.

Πρόεδρο Δ.Σ. κ. Β. Κοντοζαμάνη

4.Γρ. Πολιτικών Κομμάτων

5. Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.




















Κυκλοφορεί το Δελτίο Νοσοκομειακής Φαρμακευτικής, τεύχος 7, Ιανουάριος-Μάρτιος 2008



Κυκλοφορεί το νέο τεύχος του Δελτίου Νοσοκομειακής Φαρμακευτικής, Περίοδος Β’, τεύχος 7, Ιανουάριος-Μάρτιος 2008.

Αν δεν λαμβάνετε το περιοδικό ή αν θέλετε να επικοινωνήσετε με την ΠΕΦΝΙ-Ένωση, το τηλέφωνο/φαξ της Γραμματείας είναι το 210-7753104, καθημερινά 09:30 - 13:30, Μιχαλακοπούλου 99, 11527, Αθήνα, email: pefni@ath.forthnet.gr, ιστοσελίδα: http://www.pefni.gr/



















Τρίτη 6 Μαΐου 2008

Χορήγηση Φαρμάκων από Φαρμακεία Κρατικών Νοσοκομείων









Με <κλικ> στην εικόνα μπορείτε να δείτε το έγγραφο σε μεγάλο μέγεθος.

<= Developed by tzileon

<= Επιστροφή στην αρχική σελίδα