Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011

Η συσκευασία φαρμάκων και οι δόσεις

27/02/2011
Η συσκευασία φαρμάκων και οι δόσεις (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗΣ)

Της Πέννυς Mπουλουτζά


Στο άγνωστο μέλλον παραπέμπεται η εφαρμογή της νοσοκομειακής συσκευασίας φαρμάκων στη χώρα μας (συσκευασία με πολλαπλάσιες ατομικές ή ημερήσιες δόσεις), που στοχεύει στη δραστική μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης αλλά και στην ασφαλέστερη περίθαλψη των ασθενών. Παρά τη σχετική απόφαση του υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Ανδρέα Λοβέρδου, η οποία υπεγράφη τον περασμένο Νοέμβριο και όριζε την 31η Δεκεμβρίου 2010 ως χρονικό όριο προσαρμογής των φαρμακευτικών εταιρειών σε νοσοκομειακές συσκευασίες και ειδική σήμανση για κάθε δόση, σήμερα τίποτα δεν έχει αλλάξει στα φάρμακα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία.

Μεταβατικό στάδιο

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Κ», οι αρμόδιοι φορείς του υπουργείου Υγείας επεξεργάζονται σχέδιο «μεταβατικού σταδίου». Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται το ενδεχόμενο να θεωρείται η πολλαπλή συσκευασία (π.χ. πολλά κυτία φαρμάκου, όπως κυκλοφορούν σήμερα για εξωνοσοκομειακούς ασθενείς, συσκευασμένα μαζί) ως νοσοκομειακή συσκευασία ώστε να δοθεί μια παράταση στον χρόνο προσαρμογής των εταιρειών στα νέα δεδομένα. Ετσι, τα νοσοκομεία θα μπορούν να λάβουν «έκπτωση» της τάξης του 12% που ορίζεται από αγορανομική διάταξη ως ειδική μειωμένη τιμή για τη νοσοκομειακή συσκευασία.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους φαρμακοποιούς του ΕΣΥ, το θέμα της νοσοκομειακής συσκευασίας δεν είναι μόνο οικονομικό αλλά έχει να κάνει και με την ασφάλεια χορήγησης φαρμάκων εντός των νοσοκομείων όπου η διάθεσή τους γίνεται σε μονάδες δόσεις. Οπως σημειώνει στην «Κ» η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρμακοποιών Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων (ΠΕΦΝΙ) κ. Ειρήνη Τσικαλάκη, με τις εμπορικές συσκευασίες φαρμάκων υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο όταν «κοπούν» τα φάρμακα σε ατομικές δόσεις, οι απαραίτητες πληροφορίες (π.χ. ονομασία, ποσότητα δραστικής ουσίας κ.ά.) να μην υπάρχουν. Ετσι ένας έλεγχος δεν είναι εφικτός και υπάρχει μεγάλο περιθώριο για λάθη. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ΗΠΑ εκτιμάται ότι με τη συμπερίληψη γραμμωτού κώδικα (περιέχει τις απαραίτητες πληροφορίες) σε κάθε μεμονωμένη δόση, θα αποφευχθούν 500.000 δυσμενείς παρενέργειες κατ’ έτος. Η βασική πρόταση των νοσοκομειακών φαρμακοποιών είναι η εφαρμογή της νοσοκομειακής συσκευασίας με πολλαπλάσιες ατομικές ή ημερήσιες δόσεις και η αναγραφή των ελάχιστων πληροφοριών ασφαλείας πίσω από κάθε ατομική δόση. O βασικός αντίλογος έρχεται από την πλευρά της φαρμακοβιομηχανίας. Σύμφωνα με όσα είπε στην «Κ» ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος κ. Φώτης Μαγκαλούσης, για να μπορεί μια εταιρεία να προβεί σε επενδύσεις εκατομμυρίων ώστε να εντάξει στην αλυσίδα παραγωγής τη νοσοκομειακή συσκευασία, θα πρέπει να διασφαλιστεί με κάποιο τρόπο ότι η επένδυση θα αποδώσει και ότι το νοσοκομείο θα προτιμήσει τα δικά της προϊόντα έναντι άλλων που είναι πιο φθηνά, ειδικά σε μια περίοδο που το ζητούμενο είναι η οικονομία.

Αντίγραφα


Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο πεντάμηνο τα νοσοκομεία, ακολουθώντας την εντολή του υπουργείου Υγείας για αγορές με βάση την πιο συμφέρουσα τιμή, έχουν πετύχει εκπτώσεις έως και 40% στα φάρμακα που προμηθεύονται. Οι μεγαλύτερες εκπτώσεις αφορούν σε γενόσημα (αντίγραφα) φάρμακα, οι τιμές των οποίων σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν πέσει σε επίπεδα χαμηλότερα του 50% των πρωτότυπων φαρμάκων.

Την ίδια στιγμή οι φαρμακοποιοί, οι διοικητές των νοσοκομείων αλλά και διευθυντές κλινικών γιατροί έχουν αποδυθεί σε αγώνα δρόμου για να μπορέσουν να πετύχουν τον στόχο του 50% χρήσης γενοσήμων, και σε αρκετές περιπτώσεις –έχοντας ως εργαλείο τη «σύγκριση» ομοειδών και παρόμοιας δυναμικότητας κλινικών– έχουν φτάσει πολύ κοντά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», στο οποίο η σχέση χρήση γενοσήμων και πρωτότυπων φαρμάκων είναι 40%-60%. Ωστόσο εκκρεμεί ακόμα η έκδοση λίστας από τον ΕΟΦ, στην οποία θα αναγράφονται ποια φάρμακα που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά είναι πρωτότυπα με πατέντα εν ισχύι, πρωτότυπα που έχει λήξει η πατέντα τους ή αντίγραφα.
 



















ΟΙ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΙΟΣΚΕΥΑΣΜΑΤΩΝ

Η συνάδελφος Αλίκη Τσακάλου από το Α.Χ.Ε.Π.Α , ανταποκρινόμενη στην πρόταση της Π.Ε.Φ.Ν.Ι. για συνεργασία με τους συναδέλφους που συμμετέχουν σε επιτροπές ( είναι μέλος της Επιτροπής Τεκμηρίωσης), μας έστειλε τις προτάσεις της για την νοσοκομειακή συσκευασία.



ΟΙ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΙΟΣΚΕΥΑΣΜΑΤΩΝ


Οι συσκευασίες των φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων με την ορθή επισήμανση ανά μονάδα δόσης και οι μεγάλες συσκευασίες για τα Νοσοκομεία αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για την ασφαλή διακίνηση των φαρμάκων αλλά και την μείωση των φαρμακευτικών δαπανών λόγω της χαμηλότερης τιμής ανά φαρμακευτική μονάδα στις μεγάλες συσκευασίες. Ιδιαίτερα την χρονική περίοδο που διανύουμε στοιχεία που πρέπει να συνεκτιμηθούν είναι τα εξής :

1.Αυξάνονται διεθνώς τα λάθη στην χορήγηση των φαρμάκων, λόγω των πολλαπλών αγωγών που χορηγούνται ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους ασθενείς με σοβαρές συνέπειες στην εξέλιξη της υγείας τους.

2.Οι ασθενείς σε μεγάλο ποσοστό δεν γνωρίζουν τις ονομασίες και τις ενδείξεις των φαρμάκων τους, με αποτέλεσμα να μην επανελέγχουν τις χορηγούμενες δόσεις στα Νοσοκομεία και να κάνουν λάθη στην χρήση τους εκτός Νοσοκομείων . Το πρόβλημα επιβαρύνεται λόγω της μη επισήμανσης με τα απαραίτητα στοιχεία ανά φαρμακευτική μονάδα.

3.Στα συρτάρια όλων των σπιτιών υπάρχουν αχρησιμοποίητα φάρμακα με κίνδυνο μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα να τα λαμβάνουν οι ασθενείς μετά την λήξη τους και για διαφορετικές ενδείξεις.

4.Οι ιδιώτες φαρμακοποιοί δηλώνουν ότι το 30% των φαρμάκων δεν χρησιμοποιούνται από τους ασθενείς, που τα έχουν παραλάβει και τα ασφαλιστικά ταμεία τα έχουν πληρώσει και υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τα αχρησιμοποίητα φάρμακα.

5.Πολλές θεραπείες δεν ξεπερνούν την μία βδομάδα με αποτέλεσμα να μένουν αχρησιμοποίητα τα ¾ της συσκευασίας. Αρκετές θεραπείες στα πρώτα στάδιά τους είναι δοκιμαστικές και είναι σύντομες όταν δεν «ταιριάζει» το φάρμακο στον ασθενή, με αποτέλεσμα να υπάρχουν οι αναγκαίες αλλαγές στην φαρμακοθεραπεία και μεγάλη ποσότητα από την συσκευασία να μένει αχρησιμοποίητη.

6.Τα νοσοκομειακά φαρμακεία δεν είναι επαρκώς στελεχωμένα. Σε 10 δεν υπάρχει ούτε ένας φαρμακοποιός. Η μεγάλη επιβάρυνση που υπάρχει στα Νοσοκομειακά Φαρμακεία αποτελεί αυξημένο σημείο κινδύνου για περισσότερα ανθρώπινα λάθη και είναι απαραίτητο η διακίνηση των φαρμάκων να υποστηριχτεί από την τεχνολογία(scaners, barcode).

7.Το νοσηλευτικό προσωπικό είναι και αυτό πολύ επιβαρυμένο. Επιβάρυνση που αυξάνει τον κίνδυνο των λαθών και στην χορήγηση των φαρμάκων όταν η διακίνηση δεν υποστηρίζεται από την τεχνολογία και όταν δεν υπάρχει η απαραίτητη επισήμανση ανά φαρμακευτική μονάδα.

8.Σε περίπτωση ελαττωματικής παρτίδας στο φάρμακο υπάρχει πρόβλημα στην ανάκληση, διότι κατά την διακίνηση δεν καταγράφεται ο αριθμός της παρτίδας παραγωγής (lot) και δεν υπάρχει διαδικασία παρακολούθησης της ιχνηλασιμότητας.

9.Η σήμανση ανά φαρμακευτική μονάδα έχει ένα επιπλέον κόστος αλλά εντάσσεται στο κόστος του φαρμακευτικού προϊόντος για να διακινείται με ασφάλεια στην φαρμακευτική αγορά.

10.Τα Νοσοκομεία και τα Ασφαλιστικά Ταμεία μπορούν να απαιτήσουν βελτίωση των συσκευασιών από τις φαρμακευτικές εταιρείες με στόχο την ασφαλή διακίνησή τους διότι αποτελούν τον μεγάλο πελάτη των φαρμακευτικών εταιρειών και έχουν την ευθύνη για την Δημόσια Υγεία.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ

1. Η Οδηγία 2001/83/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Νοεμβρίου 2001,περί κοινοτικού κώδικα για τα φάρμακα που προορίζονται για ανθρώπινη χρήση,(EE L 311 της 28.11.2001, σ. 67) στο άρθρο 55 παράγραφος 3 για τις μικρές στοιχειώδεις συσκευασίες προβλέπει (στα Νοσοκομεία είναι οι φαρμακευτικές μονάδες διότι η διακίνηση γίνεται σε ατομικές δόσεις) :

3 .Οι μικρές στοιχειώδεις συσκευασίες στις οποίες είναι αδύνατη η

αναγραφή των πληροφοριών που προβλέπονται στα άρθρα 54 και 62

πρέπει να φέρουν τουλάχιστον τις ακόλουθες ενδείξεις:

την ονομασία του φαρμάκου, όπως προβλέπεται στο άρθρο 54,

στοιχείο α), και, αν απαιτείται την οδό χορήγησης,

τον τρόπο χορήγησης,

την ημερομηνία λήξης,

τον αριθμό της παρτίδας παρασκευής,

το περιεχόμενο σε βάρος, όγκο ή μονάδες .


2. Η με αριθμό. ΔΥΓ3(α)/83657 της 24 Ιανουαρίου 2006, που αφορά την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας προς την αντίστοιχη κοινοτική στον τομέα της παραγωγής και της κυκλοφορίας φαρμάκων που προορίζονται για ανθρώπινη χρήση, σε συμμόρφωση με την υπ’ αριθμ.2001/1983/ΕΚ Οδηγία «περί κοινοτικού κώδικα για τα φάρμακα που προορίζονται για ανθρώπινη χρήση», όπως τροποποιήθηκε από τις υπ’ αριθμ. 2004/27/ΕΚ στο άρθρο 72 αναφέρει:

3. Οι μικρές στοιχειώδεις συσκευασίες στις οποίες είναι αδύνατη η αναγραφή των πληροφοριών που προβλέπονται στα άρθρα 71 και 80 φέρουν τουλάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία:

την ονομασία του φαρμάκου, όπως προβλέπεται στο άρθρο 71, στοιχείο α), και, όπου απαιτείται την οδό χορήγησης,

τον τρόπο χορήγησης,

την ημερομηνία λήξης,

τον αριθμό της παρτίδας παραγωγής,

το περιεχόμενο σε βάρος, όγκο ή μονάδες.


3. Ο ΕΟΦ με απόφασή του στις 10/6/2008 έθεσε ως όριο προσαρμογής για τις φαρμακευτικές εταιρείες την 31/12/2010.


4. Το Υπουργείο Υγείας με την απόφαση του Υπουργού κ. Λοβέρδου στις 26/10/2010 αναφέρει: «Αποφασίζουμε την εφαρμογή της νοσοκομειακής συσκευασίας για τα δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα. Τα εγκεκριμένα φαρμακευτικά σκευάσματα σε στερεή μορφή εξατομικευμένων δόσεων όπως δισκία, κάψουλες, υπόθετα θα διατίθενται στα δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα σε συσκευασίες από εξήντα (60) έως εξακοσίων (600) μονάδων δόσεων (δισκίων, καψουλών, υπόθετων). Οι στοιχειώδεις συσκευασίες αυτών όπως ορίζονται στην παρ. 24 του άρθρου 2 της αρ. ΔΥΓ3(α)/83657/2006 (Β’ 59) πρέπει να είναι σύμφωνες με το άρθρο 72 της εν λόγω Απόφασης, ώστε να πληρούνται οι προϋποθέσεις ασφάλειας, δεδομένου ότι η εσωτερική διάθεση του φαρμακευτικού σκευάσματος εντός των δημοσίων και ιδιωτικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων γίνεται σε μονάδες δόσεις. Οι φαρμακευτικές εταιρείες υποχρεούνται να προσαρμοστούν με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης μέχρι την 31-12-2010 για να μπορούν να διαθέτουν φαρμακευτικά προϊόντα σε δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα».

5Γενικός Γραμματέας του ΥΥΚΑ κ. Πολύζος απέστειλε επιστολή στις 16/12/2010 προς τους Προέδρους του ΣΦΕΕ κ. Φιλιώτη. και της ΠΕΦ κ. Κωλέτη . Σύμφωνα με την επιστολή πρέπει να δοθούν οι αναγκαίες οδηγίες προς τα μέλη του ΣΦΕΕ και της ΠΕΦ ώστε από 01/01/2011 να εφαρμοστεί η Υπουργική Απόφαση ΔΥΓ3α/Γ.Π. 133550 / 26-10-2010, σύμφωνα με την οποία οι φαρμακευτικές εταιρείες υποχρεούνται να προσαρμοστούν με τις διατάξεις της παρούσας απόφασης μέχρι την 31-12-2010 για να μπορούν να διαθέτουν φαρμακευτικά προϊόντα σε δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα.
Στην Απόφαση αναφέρονται και τα
Πιλοτικά Νοσοκομεία .

6. Δέκα χρόνια μετά την Ευρωπαϊκή οδηγία 2001/83/ΕΚ, πέντε χρόνια μετά την Διυπουργική απόφαση ΔΥΓ3(α)/83657 της 24 Ιανουαρίου 2006, 2,5 χρόνια μετά την απόφαση του ΕΟΦ, ο ΣΦΕΕ με επιστολή στον ΕΟΦ στις 10/1/2011 αναφέρει: «για την αλλαγή συσκευασίας απαιτούνται 8-15 μήνες και τρεις επιπλέον μήνες για να εγκριθεί η τιμή της νέας συσκευασίας. Ο ΣΦΕΕ στηρίζει κάθε προσπάθεια της Πολιτείας για τον εξορθολογισμό και την μείωση της δαπάνης των ασφαλιστικών ταμείων…..»

7. Για να εξετάσουμε πόσο ειλικρινής είναι η δήλωση του ΣΦΕΕ, που ζητάει συνεχείς αναβολές και αρνείται την εφαρμογή της νομοθεσίας, είναι χρήσιμο να ανατρέξουμε στην Αγορανομική Διάταξη 14/89 όπως κωδικοποιήθηκε με την Α.Δ 7/2009 στο Κεφάλαιο 27 , άρθρο 342, που αναφέρει τις μειώσεις τιμών για μεγάλες συσκευασίες, και ιδιαίτερα για τις συσκευασίες που περιέχουν άνω των 60 φαρμακευτικών μονάδων προβλέπει μειωμένες τιμές έως και 12% ανά φαρμακευτική μονάδα. Που βέβαια πρέπει να έχουν την απαραίτητη επισήμανση που προβλέπει η νομοθεσία. Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι ο ΣΦΕΕ στηρίζει με αξιόλογο μάλιστα τρόπο τα οικονομικά συμφέροντα των μελών του.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Α. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Επισήμανση ανά φαρμακευτική μονάδα με τις ελάχιστες ενδείξεις για την ασφαλή χορήγηση των φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων και διακίνησή τους με βάση τον γραμμωτό κώδικα από την παραλαβή τους μέχρι και την χορήγησή τους ανά χάπι από τις κλινικές στους ασθενείς και αυτόματη ενημέρωση της καρτέλας τους. Προτείνω να εφαρμοστεί η εγκύκλιος του ΕΟΦ 38548/10.6.2008, που έπρεπε να εφαρμοσθεί έως 31/12/2010 γιατί εξασφαλίζει την ασφαλή χορήγηση και διακίνηση , αλλά και την ιχνηλασιμότητα με την χρήση της τεχνολογίας. Να εφαρμοστεί η ΔΥΓ3(α)83657/2006 που στο άρθρο 72 προβλέπει και περιγράφει την ελάχιστη σήμανση ανά φαρμακευτική μονάδα. Η ελάχιστη σήμανση που προβλέπει το άρθρο 72 να συμπληρωθεί με την ονομασία της δραστικής ουσίας και το barcode.

Β.ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΕΣ: Στα Νοσοκομεία να παραλαμβάνουμε και συσκευασίες πολλαπλάσιες των blister. Οι ανωτέρω συσκευασίες που θα περιέχουν περισσότερες των 60 φαρμακευτικών μονάδων ,σε blister με διάτρηση ( perfore), με την ασφαλή επισήμανση ανά φαρμακευτική μονάδα, θεωρούνται Νοσοκομειακές συσκευασίες και επομένως πρέπει να έχουν τις μειωμένες τιμές που προβλέπει η Αγορανομική Διάταξη 7/2009 άρθρο 342.

Γ.ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΝΕΑ ΑΝΑΒΟΛΗ : Επειδή η πολιτεία έδωσε χρονικό διάστημα περίπου πέντε ετών για την προσαρμογή των φαρμακευτικών εταιρειών στις νοσοκομειακές συσκευασίες και πέρασαν και 2,5 χρόνια από την απόφαση του ΕΟΦ στις 10/6/2008 που έθεσε ως όριο προσαρμογής την 31/12/2010, δηλαδή τέθηκαν χρονικά όρια προσαρμογής πολύ μεγαλύτερα ακόμη και από αυτά που ζήτησε ο ΣΦΕΕ και οι εταιρείες προφανώς για να αποφύγουν τις μειωμένες τιμές δεν προσαρμόζονται, προτείνω να μην γίνει δεκτή η νέα αιτούμενη παράταση. Να ισχύσουν άμεσα οι μειωμένες τιμές που προβλέπονται για τις μεγάλες συσκευασίες ανεξάρτητα από τις συσκευασίες που θα παραδίδουν στα Νοσοκομεία οι εταιρείες, γιατί αδικαιολόγητα με ευθύνη τους δεν έχουν προσαρμοστεί στην ισχύουσα Νομοθεσία . Επίσης επειδή προέχει η ασφαλή διακίνηση των φαρμάκων να οριστεί το χρονικό όριο των 6 μηνών για την απαραίτητη επισήμανση ανά φαρμακευτική μονάδα. Εάν είναι απαραίτητο να υπάρξει συμπληρωματική νομοθετική ρύθμιση ώστε να εφαρμοστεί το συντομότερο ο νόμος για την νοσοκομειακή συσκευασία.

Δ. Στα ιδιωτικά φαρμακεία να χορηγούνται και συσκευασίες που να περιέχουν ένα blister για σύντομες φαρμακοθεραπείες . Συσκευασίες με την περίληψη των χαρακτηριστικών φαρμακευτικού ιδιοσκευάσματος.


Με εκτίμηση


Αλίκη Τσακάλου


Διευθύντρια του Φαρμακείου του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ



















ΣΕΠ: Αναμένονται ελλείψεις υλικών στα Κρατικά Νοσοκομεία αν δεν τηρηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες του Νόμου


Πολλά Νοσοκομεία δεν τηρούν το σχετικό ΠΔ113/2010 με αποτέλεσμα την ακυρότητα της δαπάνης και την αδυναμία εξόφλησης του προμηθευτή ενημερώνει ο Σύνδεσμος Ελλήνων Προμηθευτών Επιστημών και Υγείας.

Ιατρικός Τύπος: 
22/02/2011
Πηγή: 
ΙΑΤΡΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ
Ανθή Αγγελοπούλου

Οι εταιρείες Διαγνωστικών Αντιδραστηρίων και Ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, μέλη του Συνδέσμου Ελλήνων Προμηθευτών Επιστημών και Υγείας επισημαίνουν και εφιστούν την προσοχή στους αρμόδιους φορείς ότι αναπόφευκτες θα είναι οι ελλείψεις υλικών στα Δημόσια Νοσοκομεία, το προσεχές διάστημα, εφόσον αυτά δεν εφαρμόσουν άμεσα τις διαδικασίες που θεσπίζονται με το Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ)113/2010 περί έγκρισης κάθε δαπάνης στον ευρύτερο Δημόσιο τομέα. Η διαδικασία έγκρισης των δαπανών στο ΠΔ113/2010 για την «Ανάληψη Υποχρεώσεων από τους Διατάκτες», είναι σαφής και δεν αφήνει περιθώριο παρερμηνείας. Παρόλα αυτά μέχρι σήμερα τα Νοσοκομεία δεν την τηρούν και ως εκ τούτου κάθε παραγγελία που δεν πληροί τις προβλεπόμενες διαδικασίες έγκρισης θεωρείται άκυρη και συνακόλουθα δεν είναι δυνατή η εξόφληση του προμηθευτή.

Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Προμηθευτών Επιστημών και Υγείας δια του εκπροσώπου της προέδρου κ. Παναγιώτη Στραβόλαιμου απέστειλε επιστολή προς τους Διοικητές των Υ.ΠΕ. με κοινοποίηση προς τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υγείας κ. Ν. Πολύζο και το γενικό γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών κ. Η. Πλασκοβίτη, ενημερώνοντας τους για τα εξής:

Θέμα: «Εφαρμογή ΠΔ113/2010 στις παραγγελίες των Νοσοκομείων

Αξιότιμοι,
Με το ΠΔ 113/2010 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» θεσπίζονται κανόνες δημοσιονομικής πειθαρχίας, παρακολούθησης και ελέγχου όλων των δαπανών των Νοσοκομείων, μεταξύ των οποίων και οι δαπάνες για τις προμήθειες υλικών και υπηρεσιών, οι οποίες γίνονται κατόπιν εγγράφων παραγγελιών, μετά από διαπραγμάτευση ή με απευθείας ανάθεση.

Στις περιπτώσεις αυτές, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο ΠΔ113/10, όχι μόνο απαιτείται να τηρηθεί η προβλεπόμενη δημοσιονομική και νομική διαδικασία από πλευράς του Νοσοκομείου, αλλά και να μνημονεύονται υποχρεωτικά στις παραγγελίες προς τους προμηθευτές (α) η απόφαση της ανάληψης της υποχρέωσης και (β) ο αριθμός καταχώρησής της στο βιβλίο εγκρίσεων και εντολών πληρωμής του Νοσοκομείου, διαφορετικά οι δαπάνες αυτές είναι άκυρες και δεν εκτελείται η πληρωμή τους.
Λόγω της καθυστέρησης υλοποίησης των ΠΠΥΥ 2010 και 2011 με τακτικούς διαγωνισμούς, τα περισσότερα Δημόσια Νοσοκομεία για να καλύψουν τις ανάγκες τους εξακολουθούν να καταφεύγουν στο σύστημα των προμηθειών εκτός διαγωνισμού, που ταλανίζει το κλάδο μας επί σειρά ετών και τον έχει καταστήσει όμηρο «νομοθετικών ρυθμίσεων», οι οποίες δεν γίνονται
ευθέως αποδεκτές από το Ελεγκτικό Συνέδριο και συνοδεύονται συνήθως με «κούρεμα» των οφειλών.

Το ΠΔ 113/2010 αποτελεί βάση επίλυσης του προβλήματος και εγγύηση της τελικής εξόφλησης των υποχρεώσεων που αναλαμβάνουν τα Νοσοκομεία, αφού επιβάλει προληπτικό έλεγχο ύπαρξης των απαραίτητων πιστώσεων και καταχώρηση των παραγγελιών στο Βιβλίο Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής του Νοσοκομείου.

Όμως αν και το ΠΔ εφαρμόζεται από 1.1.2011 μέχρι σήμερα κανένα Νοσοκομείο δεν έχει συμμορφωθεί προς τις απαιτήσεις του για την εξασφάλιση της νομιμότητας των προμηθειών.

Κατόπιν αυτών

Ο Σύνδεσμος μας ζητά την άμεση εφαρμογή του ΠΔ 113/2010 στο σύστημα παραγγελιών των Νοσοκομείων, οι οποίες πρέπει να συντάσσονται σύμφωνα με το Υπόδειγμα του Παραρτήματος Α της εγκυκλίου 2/91118/0026 από 29/12/2010, να συμπεριλαμβάνουν την απόφαση της ανάληψης της υποχρέωσης και τον αριθμό καταχώρησης της στο βιβλίο εγκρίσεων και εντολών πληρωμής και να κοινοποιούνται υποχρεωτικώς στους προμηθευτές με τα παραπάνω στοιχεία.

Σε αντίθετη περίπτωση η παραγγελία καθίσταται άκυρη και επομένως αδύνατη η εκτέλεση της από τα μέλη μας, με ότι αυτό συνεπάγεται για τον ομαλό εφοδιασμό των νοσοκομείων.



















Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 194
22 Νοεμβρίου 2010

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 113

Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των παρ 1 και 2, του άρθρου 22 Α του ν.
2362/1995 «περί Δημόσιου Λογιστικού, ελέγχου των δα−
πανών του Κράτους και άλλες διατάξεις» (Α΄ 247), όπως
προστέθηκε με το άρθρο 23 του ν. 3871/2010 (Α΄ 141).
2. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα, ο οποίος
κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδι−
κοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα
κυβερνητικά όργανα (Α΄ 98).
3. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή των διατάξεων
του παρόντος π.δ. δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος
του Κρατικού Προϋπολογισμού.
4. Την 222/2010 Γνωμοδότηση του Συμβουλίου της
Επικρατείας με πρόταση του Υπουργού Οικονομικών,
αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής
1. Οι διατάξεις του παρόντος π.δ. εφαρμόζονται σε
όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Όπου στις
διατάξεις αυτές αναφέρεται Υπηρεσία Δημοσιονομικού
Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.), νοείται, όσον αφορά σε φορείς που
δεν λειτουργεί τέτοια υπηρεσία, η αρμόδια οικονομική
υπηρεσία του φορέα.
2. Οι ανωτέρω διατάξεις έχουν ανάλογη εφαρμογή
στις πιστώσεις που μεταβιβάζονται από τους κυρίους
στους δευτερεύοντες διατάκτες και στις δαπάνες των
Ενόπλων Δυνάμεων.
Άρθρο 2
1. Ανάληψη υποχρέωσης είναι η διοικητική πράξη με
την οποία γεννάται ή βεβαιώνεται υποχρέωση του Δη−
μοσίου και των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης
έναντι τρίτων (νομική δέσμευση − άρθρο 21. παρ. 1, ν.
2362/1995).
2. Πριν από κάθε ενέργεια για την εκτέλεση οποιασ−
δήποτε δαπάνης του Δημοσίου και των λοιπών φορέων
της Γενικής Κυβέρνησης απαιτείται σχετική απόφαση
ανάληψης υποχρέωσης του αρμόδιου διατάκτη ή του
κατά νόμο εξουσιοδοτημένου οργάνου, με την οποία
εγκρίνεται η πραγματοποίηση της δαπάνης και δεσμεύ−
εται η αναγκαία πίστωση (δημοσιονομική δέσμευση −
άρθρο 21, παρ. 2, ν. 2362/1995).
Άρθρο 3
Τύπος και περιεχόμενο
Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης με την οποία
εγκρίνεται από το διατάκτη ή το κατά νόμο εξουσιο−
δοτημένο όργανο η πραγματοποίηση δαπανών, περι−
λαμβάνει απαραίτητα:
α. Τις διατάξεις των νόμων ή διαταγμάτων, με τις
οποίες επιτρέπεται η πραγματοποίηση της συγκεκρι−
μένης δαπάνης.
β. Το είδος και την αιτία της δαπάνης.
γ. Το ύψος της συνολικής επιβάρυνσης που προκα−
λείται στον προϋπολογισμό του φορέα, καθώς και την
κατανομή αυτής κατ’ έτος σε περίπτωση τμηματικής
πραγματοποίησης που εκτείνεται σε περισσότερα του
ενός οικονομικά έτη.
δ. Το οικονομικό έτος/τα οικονομικά έτη πραγματο−
ποίησης της δαπάνης.
ε. Τον τίτλο και τον κωδικό αριθμό του φορέα και του
ειδικού φορέα, καθώς και τον κωδικό αριθμό εξόδου.
Άρθρο 4
Τρόπος ανάληψης
1α. Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης συντάσσεται
σε δύο αντίτυπα από την αρμόδια οικονομική Υπηρε−
σία του διατάκτη και μετά την άμεση καταχώριση της
στα λογιστικά βιβλία του άρθρου 6 παραδίδεται στην
Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.), η οποία με
βάση τα στοιχεία που τηρούνται από αυτή, ελέγχει κατ’
αρχήν τη νομιμότητα της δαπάνης και βεβαιώνει αν
υπάρχει ανάλογη πίστωση και ότι δεν γίνεται υπέρβαση
του ποσοστού διάθεσης. Ακολούθως η Υ.Δ.Ε. καταχω−
ρίζει το ποσό της ανάληψης στο βιβλίο Εγκρίσεων και
Εντολών Πληρωμής και συντάσσει πράξη με τον αριθμό
της καταχώρισης. Στη συνέχεια το ένα αντίτυπο της
απόφασης επιστρέφεται στην αρμόδια υπηρεσία του
διατάκτη για την εκτέλεση της δαπάνης, ενώ το άλλο
αντίτυπο παραμένει στην Υ.Δ.Ε. Αντίγραφο της απόφα−
σης κοινοποιείται στην οικεία Υπηρεσία του Ελεγκτικού
Συνεδρίου για αντίστοιχες εγγραφές.
42594260 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ)
Με την καταχώριση της απόφασης ανάληψης υπο−
χρέωσης στα λογιστικά βιβλία δεσμεύεται ισόποση
πίστωση μέχρι την πραγματοποίηση και πληρωμή της
σχετικής δαπάνης.
β. Σε περίπτωση ματαίωσης της δαπάνης, η ανάληψη
ανατρέπεται με την προαναφερόμενη διαδικασία, μετά
από αιτιολογημένη απόφαση του διατάκτη.
2. Στην περίπτωση μη νόμιμης δαπάνης ή όταν το
ποσοστό διάθεσης δεν επαρκεί ή δεν υπάρχει καθόλου
πίστωση, η απόφαση ανάληψης επιστρέφεται στο διατά−
κτη, ο οποίος προβαίνει σε σχετική πράξη αντιλογισμού
στα λογιστικά του βιβλία.
3. Οι συμβάσεις που συνάπτονται για λογαριασμό του
Δημοσίου περιλαμβάνουν απαραίτητα τον αριθμό και
τη χρονολογία της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης,
καθώς και τον αριθμό καταχώρισής της στο βιβλίο
εγκρίσεων και εντολών πληρωμής.
Αν οι συμβάσεις καταρτίζονται με χωριστά έγγραφα,
τα στοιχεία του προηγούμενου εδαφίου σημειώνονται
στην πρόταση του διατάκτη για κατάρτιση της σύμ−
βασης.
4. Προκειμένου για δαπάνες που αφορούν στην πλη−
ρωμή λογαριασμών οργανισμών κοινής ωφέλειας και
τηλεφωνίας (εκτός δαπανών κινητής τηλεφωνίας) και
κοινοχρήστων, καθώς και για δαπάνες ύψους μέχρι 300
€ η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδίδεται χωρίς
προέγκριση της ανάληψης δέσμευσης από την οικεία
Υ.Δ.Ε., με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου
8. Οι αποφάσεις αυτές κοινοποιούνται αμέσως στην
ανωτέρω Υπηρεσία για τη λογιστική καταγραφή και
παρακολούθηση τους.
5. Σε περίπτωση μη εκτέλεσης εν όλω ή εν μέρει της
ανάληψης υποχρέωσης εντός του οικονομικού έτους
στο οποίο αναφέρεται, αυτή ανατρέπεται μετά από
σχετική ανακλητική απόφαση του διατάκτη για ολική
ή μερική διαγραφή του ποσού που δεσμεύτηκε. Με την
έναρξη κάθε οικονομικού έτους και πριν από την ανά−
ληψη οποιασδήποτε νέας υποχρέωσης δεσμεύεται με
νέα απόφαση ανάληψης υποχρέωσης ισόποση με το
ανεξόφλητο μέρος των αναλήψεων πίστωση που ανα−
τρέπονται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο. Νέες
υποχρεώσεις αναλαμβάνονται σε βάρος του εναπομένο−
ντος υπολοίπου μετά τις κατά τα ανωτέρω δεσμεύσεις
πιστώσεων.
Άρθρο 5
Τμηματικές πληρωμές
1. Η πληρωμή υποχρεώσεων μπορεί να γίνεται και
τμηματικά, με την έκδοση περισσότερων του ενός χρη−
ματικών ενταλμάτων. Στην περίπτωση αυτή το πρώτο
ένταλμα που εκδίδεται καταχωρίζεται στο βιβλίο εγκρί−
σεων και εντολών πληρωμής, έναντι της υποχρέωσης
που αναλήφθηκε, το δε υπόλοιπο της υποχρέωσης κα−
ταχωρίζεται στην ανάλογη στήλη του βιβλίου.
Ταυτόχρονα, σημειώνεται στην αντίστοιχη στήλη η
χρονολογία καταχώρισης, σε συσχετισμό πάντοτε με
την αρχική ανάληψη υποχρέωσης.
Με τον ίδιο τρόπο καταχωρίζονται και τα υπόλοιπα
χρηματικά εντάλματα μέχρι και το τελευταίο, οπότε
αν υπάρχει αδιάθετο υπόλοιπο από την υποχρέωση,
γίνεται λογιστική ανατροπή του είτε κατά τη διάρκεια
της χρήσης είτε στο τέλος της.
2. Εγκρίσεις του Υπουργού Οικονομικών για τους φο−
ρείς της Κεντρικής Διοίκησης και του εποπτεύοντος
Υπουργού για τους λοιπούς Φορείς της Γενικής Κυβέρ−
νησης για την πραγματοποίηση δαπανών που βαρύνουν
σε ολόκληρο ή τμηματικά τα επόμενα οικονομικά έτη
του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρα−
τηγικής συμπεριλαμβανομένων και των μισθώσεων ακι−
νήτων (άρθρο 21, παρ. 3, ν. 2362/1995), φυλάσσονται από
τις Υ.Δ.Ε. μέχρι την τελική εξόφληση της υποχρέωσης
σε ιδιαίτερο φάκελο.
Με την έναρξη κάθε οικονομικού έτους το ανάλογο
ποσό καταχωρίζεται στο βιβλία εγκρίσεων και εντολών
πληρωμής κατά απόλυτη προτεραιότητα.
Άρθρο 6
Έλεγχος πορείας πιστώσεων
α. Οι οικονομικές υπηρεσίες του οικείου φορέα πα−
ρακολουθούν συστηματικά τη διάθεση των πιστώσε−
ων και δεν καταρτίζουν σχέδια αποφάσεων ανάληψης
υποχρεώσεων, σε περίπτωση υπέρβασης του ποσοστού
διάθεσης.
β. Οι ανωτέρω υπηρεσίες παρακολουθούν, επίσης,
τις ανειλημμένες υποχρεώσεις και ενημερώνουν, σε
μηνιαία βάση, την οικεία Υ.Δ.Ε. για τις ληξιπρόθεσμες
οφειλές τους.
γ. Οι ΥΔΕ ελέγχουν και παρακολουθούν την εξέλιξη
των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει ο διατάκτης σε βά−
ρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του και παρέ−
χουν, όταν ζητηθεί από τις ενδιαφερόμενες υπηρεσίες,
κάθε σχετική πληροφορία για την πορεία και τα υπόλοι−
πα των πιστώσεων, όπως έχουν διαμορφωθεί μετά την
αφαίρεση των καταχωρημένων υποχρεώσεων, καθώς
και τα στοιχεία του άρθρου 19 του ν. 2362/1995.
Οι ίδιες Υπηρεσίες καταγράφουν και παρακολουθούν
ιδιαιτέρως στο βιβλίο εγκρίσεων και εντολών πληρωμής
τις αναλήψεις υποχρεώσεων του οικείου φορέα που
δεν έχουν εκτελεστεί και ενημερώνουν, μηνιαίως, τη
Δ/νση Προϋπολογισμού, τη Δ/νση Χρηματοδοτικού Προ−
γραμματισμού και Κρατικών Διαθεσίμων και τη Δ/νση
Δημοσιονομικής Διαχείρισης του Γ.Λ. Κράτους.
Περαιτέρω, αποστέλλουν στις ίδιες Δ/νσεις, επίσης σε
μηνιαία βάση, στοιχεία που αναφέρονται στις ληξιπρό−
θεσμες οφειλές της προηγούμενης περίπτωσης.
Τέλος, οι προαναφερόμενες Υπηρεσίες ελέγχουν
την τήρηση της διαδικασίας του παρόντος π.δ. και
υποχρεούνται να μην προβαίνουν σε εκκαθάριση και
ενταλματοποίηση δαπανών, εφόσον δεν πληρούνται οι
οριζόμενες προϋποθέσεις.
Άρθρο 7
Μητρώο Δεσμεύσεων
1. Οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης υποχρεούνται
να καταγράφουν και να τηρούν σε ιδιαίτερο βιβλίο ή
μηχανογραφικά κατά Προϋπολογισμό (Τακτικό/Προϋπο−
λογισμό Δημοσίων Επενδύσεων) τις διοικητικές πράξεις
με τις οποίες γεννάται ή επιβεβαιώνεται υποχρέωση του
Δημοσίου ή άλλων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης προς
τρίτους. Το σύνολο των καταγεγραμμένων υποχρεώσεων
αποτελεί το Μητρώο Δεσμεύσεων του κάθε φορέα.
2. Το μητρώο δεσμεύσεων τηρείται από την οικονο−
μική υπηρεσία κάθε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης με
ευθύνη του προϊσταμένου της.ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ) 4261
3. Το μητρώο δεσμεύσεων κάθε φορέα περιλαμβάνει
τουλάχιστον:
− Το οικονομικό έτος στο οποίο αναφέρεται
− Τις εγκεκριμένες κατά ειδικό φορέα και κωδικό αριθ−
μό εξόδου πιστώσεις του προϋπολογισμού
− Τις τυχόν τροποποιήσεις και τη διαμόρφωση των
πιστώσεων του προϋπολογισμού
− Τα εγκεκριμένα όρια διάθεσης των πιστώσεων του
προϋπολογισμού, όπου και όπως ορίζονται κάθε φορά
− Τον αριθμό πρωτοκόλλου, την ημερομηνία και το
ποσό της απόφασης ανάληψης της σχετικής υποχρέ−
ωσης
− Τον αριθμό, την ημερομηνία και το ποσό του παρα−
στατικού που αποδεικνύει την ύπαρξη της οφειλής
− Τον αριθμό, την ημερομηνία και το ποσό του τίτλου
πληρωμής των υποχρεώσεων
− Το υπόλοιπο των απλήρωτων υποχρεώσεων και λη−
ξιπρόθεσμων οφειλών.
4. Το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα οι Διευθύνσεις Οι−
κονομικού κάθε Φορέα της Κεντρικής Διοίκησης συντάσ−
σουν, σύμφωνα με ειδικότερες οδηγίες του Υπουργείου
Οικονομικών, περιληπτικό πίνακα των μέχρι το τέλος
του προηγούμενου μήνα εκκρεμών δεσμεύσεων, απλή−
ρωτων υποχρεώσεων και ληξιπρόθεσμων οφειλών και
τον αποστέλλουν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Όμοιος πίνακας συντάσσεται από τις Οικονομικές Υπη−
ρεσίες των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και
αποστέλλεται στις Δ/νσεις Οικονομικού των Υπουργείων
που τους εποπτεύουν, οι οποίες μετά την επαλήθευση
και επικύρωση των στοιχείων αυτών τα ενοποιούν και τα
υποβάλουν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
5. Δεν επιτρέπεται η επιχορήγηση ή η χρηματοδότηση
φορέα της Γενικής Κυβέρνησης από τον κρατικό προϋ−
πολογισμό εάν δεν έχει αποστείλει την προβλεπόμενη
στην προηγούμενη παράγραφο περίληψη εκκρεμών
δεσμεύσεων.
6. Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος
άρθρου και μόνο οι κατωτέρω όροι έχουν την ακόλουθη
έννοια:
α. Εκκρεμείς δεσμεύσεις είναι οι δεσμεύσεις που δεν
έχουν ακόμη εξοφληθεί ανεξάρτητα αν το τιμολόγιο
ή άλλο ισοδύναμο έγγραφο, τα αγαθά ή οι υπηρεσίες
έχουν παραδοθεί.
β. Απλήρωτες υποχρεώσεις είναι οι εκκρεμείς δεσμεύ−
σεις για τις οποίες έχει παραδοθεί το τιμολόγιο ή άλλο
ισοδύναμο έγγραφο, αλλά δεν έχει εκδοθεί αντίστοιχος
τίτλος πληρωμής.
γ. Ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι οι απλήρωτες υπο−
χρεώσεις μετά την πάροδο ενενήντα (90) ημερών από
την ημερομηνία που ορίζεται στη σχετική σύμβαση. Σε
περίπτωση μη ύπαρξης σύμβασης ή έλλειψης σχετικού
όρου, η απλήρωτη υποχρέωση καθίσταται ληξιπρόθεσμη
μετά την πάροδο 90 ημερών από την ημερομηνία έκδο−
σης του τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου εγγράφου.
Άρθρο 8
Αναλήψεις δαπανών δημοσίων επενδύσεων
1. Τίτλο για την ανάληψη υποχρεώσεων, σε βάρος
του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων, αποτε−
λούν οι Συλλογικές Αποφάσεις Έργων ή Μελετών που
εκδίδονται κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου
6 του ν.δ. 2957/1954 (Α. 186) και του άρθρου 21, του ν.
2362/1995, όπως ισχύουν.
2. Με τις κατά τα ανωτέρω εκδιδόμενες αποφάσεις
εγκρίνεται:
α) η ένταξη κάθε έργου στο πρόγραμμα δημοσίων
επενδύσεων, β) η ολική δαπάνη για την πραγματοποίηση
του έργου και γ) η διάθεση των απαιτουμένων πιστώσε−
ων για την πραγματοποίηση του έργου, σε βάρος του
προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων του οικονομικού
έτους κατά το οποίο το έργο εντάσσεται στο πρό−
γραμμα και των επομένων οικονομικών ετών, εφόσον
η πραγματοποίηση του έργου προγραμματίζεται για
περίοδο που καλύπτει περισσότερα οικονομικά έτη.
Άρθρο 9
Ανάληψη δαπανών σταθερών, διαρκούς ή
περιοδικού χαρακτήρα
1. Οι δαπάνες για αποδοχές γενικά, συντάξεις, εξυπη−
ρέτηση του δημόσιου χρέους και οι δαπάνες του άρθρου
37 του νόμου 2362/1995 αναλαμβάνονται για ολόκληρο
το ποσό των εγγεγραμμένων πιστώσεων από την έναρξη
του οικονομικού έτους (άρθρο 21, παρ. 9, ν. 2362/1995).
2. Για τις δαπάνες πάγιου χαρακτήρα (ηλεκτρική ενέρ−
γεια, ύδρευση, επικοινωνίες κ.λπ.) και τις δαπάνες για
τις οποίες ως εκ της φύσεως τους δεν είναι δυνατή
η τήρηση της προβλεπόμενης διαδικασίας (νοσήλια,
έξοδα κηδείας, συναλλαγματικές διαφορές, εκτέλεση
δικαστικών αποφάσεων κ.λπ.), δεσμεύεται η απαραίτη−
τη πίστωση αμέσως μετά την παραλαβή του σχετικού
λογαριασμού ή της σχετικής ειδοποίησης ή της με οποι−
οδήποτε τρόπο γνωστοποίησης του ύψους και του χρό−
νου εξόφλησης τους (άρθρο 21, παρ. 7, ν. 2362/1995).
3. Οι δαπάνες για μισθώματα ακινήτων που χρησι−
μοποιούνται από το Δημόσιο αναλαμβάνονται από την
αρχή του οικονομικού έτους για ολόκληρο το ετήσιο
ποσό αυτών με πίνακες που καταρτίζονται από τους δι−
ατάκτες, βάσει των σχετικών μισθωτικών συμβάσεων.
Άρθρο 10
Ευθύνες Οργάνων
1. Το Δημόσιο ευθύνεται αποκλειστικά και μόνον βάσει
των διατάξεων περί αδικαιολόγητου πλουτισμού για την
πραγματοποίηση δαπανών καθ’ υπέρβαση των εγγε−
γραμμένων πιστώσεων. Τα όργανα που είχαν εγκρίνει
ή συμπράξει στην εκτέλεση της δαπάνης ευθύνονται
έναντι του Δημοσίου σε ολόκληρο και καταλογίζεται
σε βάρος τους κάθε σχετική ζημία αυτού.
2. Η υπογραφή ή προσυπογραφή εγγράφων πραγμα−
τοποίησης δαπανών από δημόσιους υπαλλήλους κατά
παράβαση των άρθρων 15, 19, 20 και 21 του ν. 2362/1995
συνιστά αυτοτελές πειθαρχικό αδίκημα.
Άρθρο 11
Ακυρότητες πράξεων
1. Κάθε νομική και δημοσιονομική δέσμευση, κατά την
έννοια των παρ. 1 και 2 του άρθρου 21 του ν. 2362/1995,
που αναλαμβάνεται καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων
πιστώσεων ή/και των ποσοστών διάθεσης του προϋπο−
λογισμού του φορέα, καθώς και κατά παράβαση των
διαδικασιών του παρόντος π.δ. είναι αυτοδίκαια άκυρη
(άρθρο 21, παρ. 4, ν. 2362/1995).
2. Καμιά διοικητική πράξη που προκαλεί δαπάνη σε
βάρος του κρατικού προϋπολογισμού δεν εκτελείται,
εάν δεν βεβαιώνεται από την αρμόδια οικονομική υπηρε−
σία του φορέα η δέσμευση στα οικεία λογιστικά βιβλία
αντίστοιχης πίστωσης.4262 ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ (ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ)
Προς τούτο στο προοίμιο της οικείας διοικητικής πρά−
ξης γίνεται μνεία της σχετικής βεβαίωσης της αρμόδιας
οικονομικής υπηρεσίας (άρθρο 21, παρ. 6, ν. 2362/1995).
3. Για διορισμούς, εντάξεις, μετατάξεις και προαγω−
γές κάθε κατηγορίας προσωπικού που συνεπάγονται
οικονομική επιβάρυνση, οι Υ.Δ.Ε. βεβαιώνουν την ύπαρ−
ξη πρόβλεψης στον προϋπολογισμό επί των σχετικών
πράξεων. Δεν γίνεται προκήρυξη πλήρωσης θέσεων
αν προηγουμένως δεν παρασχεθεί βεβαίωση της Διεύ−
θυνσης Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του
Κράτους για την ύπαρξη σχετικής πίστωσης.
4. Πράξεις διορισμών, εντάξεων, μετατάξεων, προα−
γωγών που γίνονται κατά παράβαση της προηγούμενης
παραγράφου είναι άκυρες.
5. Στην πρώτη μισθοδοτική κατάσταση των διοριζόμε−
νων, εντασσομένων, μετατασσομένων ή προαγόμενων
υπαλλήλων βεβαιώνεται από τον αρμόδιο εκκαθαριστή
αποδοχών η ύπαρξη αντίστοιχης πρόβλεψης και γρά−
φεται ο αριθμός πρωτοκόλλου της σχετικής βεβαίωσης
της Υ.Δ.Ε.
6. Μισθολογική μεταβολή του προσωπικού των δη−
μοσίων υπηρεσιών λόγω χρονοεπιδόματος ή κλιμακίου
εξαιρείται της βεβαίωσης της παραγράφου 1 του πα−
ρόντος άρθρου.
7, Οι πράξεις της προηγούμενης παραγράφου κατα−
χωρίζονται από το διατάκτη σε μηνιαία συγκεντρωτική
κατάσταση στην οποία εμφανίζονται κατά κλάδο ο αριθ−
μός των υπαλλήλων της κεντρικής και περιφερειακής
υπηρεσίας που εξελίχθηκε μισθολογικά λόγω χρονοε−
πιδόματος ή κλιμακίου. Η κατάσταση αυτή κοινοποιείται
στην αρμόδια Υ.Δ.Ε. για ενημέρωση των βιβλίων της.
Άρθρο 12
Καταργούμενες διατάξεις
Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται οι
διατάξεις του π.δ. 138/1998 (Α΄ 107), του π.δ. 465/1975 (Α΄
147), καθώς και κάθε άλλη διάταξη που ορίζει διαφορε−
τικά με την επιφύλαξη των περί δημοσίων επενδύσεων
ειδικών διατάξεων.
Άρθρο 13
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την πρώτη του με−
θεπομένου μήνα της δημοσίευσής του στην Εφημερίδα
της Κυβερνήσεως.
Στον Υπουργό Οικονομικών αναθέτουμε τη δημοσίευ−
ση και εκτέλεση του διατάγματος αυτού.
Αθήνα, 15 Νοεμβρίου 2010
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΑΠΟ ΤΟ Ε ΘΝΙ ΚΟ Τ ΥΠΟ Γ ΡΑΦΕ Ι Ο
Κ Α Π Ο Δ Ι ΣΤ Ρ Ι Ο Υ 3 4 *
ΑΘ Η ΝΑ 1 0 4 3 2 *
Τ Η Λ . 2 1 0 5 2 7 9 0 0 0 *
FA X 2 1 0 5 2 2 1 0 0 4
*01001942211100004* Η Λ Ε Κ Τ Ρ Ο Ν Ι Κ Η Δ Ι Ε ΥΘ Υ Ν Σ Η : h t t p : / /www. e t. g r – e -ma i l : we bma s t e r. e t@e t. g r



















Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011

Διευκρινίσεις για τη δωρεάν διάθεση αντι-ιικών φαρμάκων

Διευκρινήσεις για τη δωρεάν διάθεση αντι-ιικών φαρμάκων



















Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2011

Αντιικά φάρμακα 22-1-11

ANTIIKA 2011


ΚΕΕΛΠΝΟ ΑΝΤΙ ΙΙ ΚΑ 22-2-11



















Απόφαση για τα αντιικά φάρμακα από το ΥΥΚΑ

4ΑΛ5Θ-8-signed



















Αποφάσεις για τα αντιικά φάρμακα

4ΑΛΑΘ-1-signed

4ΑΛΑΘ-9-signed



















Απόφαση για την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ)





















Εκτέλεση προϋπολογισμού 2011























Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2011

Π.Ε.Φαρμακοβιομηχανίας: Απάντηση στο θέμα της υπερτιμολόγησης γενόσημων φαρμάκων

Π.Ε.Φαρμακοβιομηχανίας: Απάντηση στο θέμα της υπερτιμολόγησης γενόσημων φαρμάκων

Παρασκευή, 11 Φεβρουαρίου 2011 16:05

Σε συνέχεια των δημοσιευμάτων που προέκυψαν από την ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, κ. Η. Θεοδωρίδης, κ. Η. Μόσιαλος, κ. Θ. Παραστρατίδης, κ. Π. Στασινός,, κ. Φρ. Παρασύρης, προς τον υπουργό Υγείας, κ. Α. Λοβέρδο, αναφορικά με τις υπερτιμολογήσεις γενόσημων φαρμάκων, η Πανελλήνια Ένωση Φαρμακοβιομηχανίας απέστειλε επίσημη απάντηση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.



Δελτίο Τύπου

Με έκπληξη διαβάσαμε τα παντελώς αναληθή στοιχεία τα οποία φαίνεται να έδωσαν κάποιες φαρμακαποθήκες σε μέλη του Κοινοβουλίου σχετικά με τιμές των «αντιγράφων» ή γενοσήμων φαρμάκων. Με παραπλανητικό τρόπο συγκρίνονται τιμές πρωτοτύπων φαρμάκων σε συσκευασίες 10 μονάδων δόσης (χάπια) με τιμές γενοσήμων φαρμάκων σε συσκευασίες 28 ή 30 χαπιών. Επίσης συγκρίνονται τιμές φαρμάκων με διαφορετικές περιεκτικότητες και από διαφορετικά Δελτία Τιμών.



Χαρακτηρισμός

Περιεκτικότητα x Συσκευασία

Τιμή €


Δελτίο Τιμών


Τιμή ανά μονάδα δόσης



Ομεπραζόλη



Πρωτότυπο νέας γενιάς προστατευμένο (in-patent)

20 mg x 14

ΛΤ=14,56

1/2011

1,04

Πρωτότυπο εκτός πατέντου (off-patent)

20 mg x 14

ΛΤ=12,84

1/2011

0,92

Γενόσημο

20 mg x 30

ΛΤ=21,80

1/2011

0,73



Σιμβαστατίνη



Πρωτότυπο νέας γενιάς προστατευμένο (in-patent)

10 mg x 14

ΛΤ=14,90

1/2011

1,06

Πρωτότυπο εκτός πατέντου (off-patent)

10 mg x 10

ΛΤ=5,63

1/2011

0,56

Γενόσημο

10 mg x 30

ΛΤ= 13,88

1/2011

0,46

Πρωτότυπο νέας γενιάς προστατευμένο (in-patent)

40 mg x 14

ΛΤ= 25,68

1/2011

1,83

Πρωτότυπο εκτός πατέντου (off-patent)

40 mg x 10

ΛΤ=12,74

1/2011

1,27

Γενόσημο

40 mg x 30

ΛΤ=31,23

1/2011

1,04


Είναι ξεκάθαρο ότι αν συγκρίνει κανείς την τιμή ανά μονάδα δόσης ή την τιμή με βάση το κόστος ημερήσιας θεραπείας κάθε φαρμάκου, τότε και μόνο τότε θα έχει την αληθινή εικόνα η οποία είναι εντελώς διαφορετική από αυτή που παρουσιάζεται.

Επιπλέον επισημαίνουμε με συγκεκριμένα και αδιαμφισβήτητα στοιχεία τα εξής:

1. Τα γενόσημα αφορούν μόλις στο 13% της συνολικής δαπάνης!!
2. Η ετήσια δαπάνη 89 ακριβών φαρμάκων,
υπερβαίνει την συνολική δαπάνη για τα όλα τα γενόσημα.
3. Η μεσοσταθμική μείωση των τιμών των γενοσήμων στο Δ.Τ. του Σεπτεμβρίου 2010 ήταν υπερδιπλάσια των μειώσεων των πρωτοτύπων.
4. Κάθε φορά που συνταγογραφείται ένα γενόσημο,
η φαρμακευτική δαπάνη μειώνεται.

Είναι σαφές και αδιαμφισβήτητο ότι η εξοικονόμηση των Ταμείων από την χρήση των γενοσήμων θα είναι πολύ σημαντική. Εάν τα γενόσημα χρησιμοποιηθούν σε κάθε θεραπευτική κατηγορία θα υπάρξει ετήσια εξοικονόμηση τουλάχιστον 250 εκατ €.!!!!

Αυτή είναι η μοναδική αλήθεια

Με βάση τα παραπάνω αναρωτιέται κανείς

• Γιατί επιλέγεται η στοχοποίηση του 13% της φαρμακευτικής δαπάνης που αφορά στα γενόσημα φάρμακα που παράγει κυρίως η ελληνική φαρμακοβιομηχανία;
• Γιατί επιδιώκεται η δημιουργία παραπλανητικών εντυπώσεων, τη στιγμή
που για πρώτη φορά η Πολιτεία συντεταγμένα προσπαθεί να ελέγξει την υποκατάσταση και να προωθήσει τη χρήση των φθηνότερων γενοσήμων φαρμάκων;
• Γιατί απομονώνονται από ολόκληρη την θεραπευτική κατηγορία
μόνο εκείνες οι δραστικές που παράγονται από τις ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες και αγνοούνται οι προστατευόμενες μονοπωλιακές δραστικές που έχουν και μεγαλύτερο κόστος θεραπείας;

Τονίζουμε ότι μόνο με Τιμές Αναφοράς σε κάθε θεραπευτική κατηγορία, μπορεί να υπάρξει δίκαιο και αναλογικό σύστημα ασφαλιστικής αποζημίωσης. Η εφαρμογή του μέτρου αυτού σε συνδυασμό με κίνητρα για την αύξηση της χρήσης των γενοσήμων, με αυξημένο rebate για τα ακριβά φάρμακα, με έλεγχο της συνταγογράφησης, μπορεί να αντιμετωπίσει συνολικά και μια για πάντα την αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης.



















Προτάσεις για τη Νοσοκομειακή Συσκευασία

Η ΠΕΦΝΙ ζήτησε από συναδέλφους που συμμετέχουν σε επιτροπές και ομάδες εργασίας τησυνεργασία τους. Μέχρι τώρα μας έστειλε τις προτάσεις του για τη νοσοκομειακή συσκευασία ο συνάδελφος Νίκος Λάκκας, που συμμετέχει στην Επιτροπή Τεκμηρίωσης Ενεργειών (ΕΤΕ)

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ

3η ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΥΥΚΑ ΚΑΙ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ (2011) ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΟ ΦΑΡΜΑΚΟ.

07/02/2011

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Στα νοσοκομεία, εξατομικευμένες θεραπείες προετοιμάζονται στο φαρμακείο ή στο θάλαμο της κλινικής, και χορηγούνται από τις νοσηλεύτριες - τες στους ασθενείς. Ένας πλήρης και σαφής προσδιορισμός του φαρμάκου μέχρι τη στιγμή της χορήγησης είναι ένα βασικό στοιχείο μιας ασφαλούς διαδικασίας διανομής. Δυστυχώς, όταν διανέμονται τα φάρμακα στις πολλαπλάσιες συσκευασίες δόσεων, πρέπει να κοπούν κατά τη διάρκεια της διανομής των και κατά συνέπεια, κάποιες πληροφορίες μπορούν να είναι απούσες της προκύπτουσας δόσης και ένας ακριβής έλεγχος δίπλα στο κρεβάτι του ασθενούς δεν είναι πλέον εφικτός.

Η χορήγηση φαρμάκων στον νοσοκομειακό ασθενή, ο οποίος είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία ασθενή, γίνεται σε ποσότητες για την κάλυψη των αναγκών του για 24 ώρες( Π.Δ. 108/93). Επιπλέον ο νοσοκομειακός ασθενής νοσηλεύεται κατά μέσο όρο στα ελληνικά νοσοκομεία, για διάστημα 5-6 ημερών και κατά συνέπεια φαρμακευτικά σκευάσματα τα οποία είναι προσανατολισμένα για εξωνοσοκομειακούς ασθενείς, οι οποίοι και έχουν στην διαθεσή τους το σύνολο της συσκευασίας, δεν ανταποκρίνονται στους όρους ασφαλείας οι οποίοι απαιτούνται για την χορήγηση των φαρμάκων εντός του νοσοκομείου.

Έτσι για να βελτιωθεί η ασφάλεια του ασθενή στη θεραπεία με φάρμακα και για να εξασφαλιστεί η υψηλότερη ποιότητα στην ιατρική περίθαλψη στα ελληνικά νοσοκομεία, καθώς και για λόγους ορθολογικής χρήσης και μείωσης της σπατάλης στη νοσοκομειακή φαρμακευτική περίθαλψη (ατομική συνταγή, ημερήσια δόση) θα πρέπει να εφαρμοσθούν οι ελάχιστες απαιτούμενες προϋποθέσεις ασφαλείας και προδιαγραφές συσκευασίας για τα φάρμακα τα οποία χρησιμοποιούνται από τον νοσοκομειακό ασθενή. Δηλαδή η εφαρμογή της Νοσοκομειακής Συσκευασίας.

ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ

(Ο Ορισμός - Αρμοδιότητα σαφήνειας της πληροφορίας, Επιτροπή Τεκμηρίωσης Ενεργειών για την αξιολόγηση στόχων ΥΥΚΑ και Μνημονίου (2011) για το νοσοκομειακό φάρμακο).

(Έκδοση ΚΥΑ – Αρμοδιότητα ΥΥΚΑ, ΥΠΑΑ, …)

Είναι η συσκευασία σε ενιαίες δόσεις-συσκευασμένων φαρμάκων από τη φαρμακευτική βιομηχανία. Ένας αριθμός από ενιαίες δόσεις μπορούν να συνδεθούν η μια με την άλλη, αλλά είναι εύκολο να χωρίσουν μέσω της διάτρησης(perfore), έτοιμες προς χρήση, χωρίς κανένας περαιτέρω χειρισμός να είναι απαραίτητος. Κάθε ατομική δόση μαρκάρεται χωριστά και πλήρως. Οι ενιαίες αυτές δόσεις μπορεί να είναι ατομικές ή η μέση ημερήσια δόση του φαρμάκου. Η νοσοκομειακή συσκευασία περιλαμβάνει αριθμό ατομικών δόσεων μεγαλύτερο της εμπορικής συσκευασίας, που προορίζεται για εξωνοσοκομειακούς ασθενείς και από τον αριθμό των 60 έως των 600 δόσεων.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ

(Αρμοδιότητα εφαρμογής των προτεινόμενων μέτρων, ΥΥΚΑ - ΕΟΦ)


  1. Εφαρμογή της νοσοκομειακής συσκευασίας με πολλαπλάσιες ατομικές ή ημερήσιες δόσεις.

  2. Υποχρεωτική διάτρηση των blisters (perfore) σε ατομικές δόσεις.

  3. Αναγραφή των ελάχιστων πληροφοριών ασφαλείας πίσω από κάθε ατομική δόση .

  • Εμπορικό όνομα

  • Δραστική ουσία

  • Ποσότητα δραστικής ουσίας

  • Όνομα κατασκευαστή

  • Ημερομηνία λήξης

  • Αριθμός παρτίδας

  • Γραμμωτό κώδικα, συμπεριλαμβανομένου του προσδιορισμού του φαρμάκου, της ημερομηνίας λήξης και του αριθμού παρτίδας.

  1. Πολλαπλά φύλλα οδηγιών ανά νοσοκομειακή συσκευασία.


Γλωσσάριο/καθορισμός των όρων

  • Πολλαπλάσια συσκευασία δόσεων /blister: Συσκευασία που εσωκλείει πλήρως το φάρμακο. Κάθε μορφή δόσης είναι χωριστά συσκευασμένη. Οι ξεχωριστά προσκολλημένες ίδιες μορφές δόσης επισυνάπτονται μεταξύ τους σε μια λουρίδα. Το μαρκάρισμα αποτυπώνεται στην πλήρη λουρίδα αλλά όχι σε μεμονωμένες προσκολλημένες μορφές δόσης.


  • Ενιαία συσκευασία δόσεων /blister: Συσκευασία φαρμάκων για μια ενιαία δόση. Ένας αριθμός από ενιαίες δόσεις μπορούν να συνδεθούν η μια με την άλλη, αλλά είναι εύκολο να χωρίσουν μέσω της διάτρησης. Κάθε ατομική δόση μαρκάρεται χωριστά και πλήρως.


Χρήσιμες πληροφορίες – Παρατηρήσεις

  • Στις ΗΠΑ, η συμπερίληψη ενός γραμμωτού κώδικα σε κάθε μεμονωμένη δόση είναι πλέον υποχρεωτική, και το FDA αναμένει να αποφύγει 500.000 δυσμενείς παρενέργειες φαρμάκων κάθε έτος.

  • Οι ανθρώπινοι έλεγχοι όσον αφορά την ασφαλή χορήγηση φαρμάκων δεν είναι χωρίς αποτυχία (απόδοση περίπου 85%).

  • Είναι σαφές ότι το χαρακτηριστικό της νοσοκομειακής συσκευασίας δεν είναι μόνο ο αριθμός των ατομικών δόσεων.

  • Ένα πρόσφατο άρθρο από το Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρει ότι η δεύτερη κοινή αιτία φαρμακευτικών σφαλμάτων οφείλεται στην διανομή του σωστού φαρμάκου, αλλά σε λάθος μεγαλύτερη της σωστής δόση και κυρίως για φάρμακα με στενό θεραπευτικό δείκτη, ενώ το τρίτο πιο συνηθισμένο σφάλμα (5%) είναι η ακατάλληλη επισήμανση!

Ν. Λάκκας



















Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2011

Προμήθεια φαρμάκων φορέων Εποπτευομένων από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και καθιέρωση νοσοκομειακής συσκευασίας

Βρήκαμε την παρακάτω Κοινή Υπουργική Απόφαση , η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί εντός των ημερών.





<= Developed by tzileon

<= Επιστροφή στην αρχική σελίδα